خط ویژه : 77200111-021

تجهیزات پان‏ تیلت زوم در امنیت

نقش مهم تجهیزات پان‏ تیلت زوم در امنیت محیط های گسترده

تجهیزات پان‏ تیلت زوم یا دوربین مداربسته گردان، با نام‌هایی از جمله Speed Dome، Fast Dome و PTZ شناخته می‌شود. مخفف PTZ به معنی Pan-Tilt-Zoom است، به این معنی که دارای قابلیت چرخش در راستای افقی و عمودی و همچنین زوم کردن بر روی هدف می‌باشد. این دوربین‌ها از لحاظ ظاهری شبیه به دوربین‌های مداربسته دام هستند، اما تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند.

چرا به دوربین های گردان، تجهیزات پان‏ تیلت زوم میگویند؟

نامگذاری تجهیزات پان‏ تیلت زوم به دوربین‌های گردان به دلیل عملکرد و ویژگی‌های آن‌ها است. این نام‌گذاری بر اساس سیستم‌های هوشمند و قابلیت چرخشی که دارند، انتخاب شده است. این دوربین‌ها به دلیل سیستم امنیتی که دارند و قابلیت چرخش و زوم، امنیت گسترده‌ای را در محیط برای کاربران فراهم می‌کنند. به طور ساده می‌توان گفت که به دلیل سیستم امنیتی و ویژگی‌های چرخشی و زومی که دارند، این نوع دوربین‌ها به عنوان تجهیزات پان‏ تیلت زوم شناخته می‌شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت دوربین شبکه کلیک کنید.

نحوه عملکرد تجهیزات پان‏ تیلت زوم

نمای افق گرد:

تجهیزات پان‏ تیلت زوم قابلیت چرخش به چپ و راست را دارد که این امکان را به دوربین می‌دهد تا یک فضای گسترده‌تر را پوشش دهد. نمای افق گرد می‌تواند از ۳۶۰ درجه تا نواحی کوچکتری تغییر کند.

چرخیدن:

تجهیزات پان‏ تیلت زوم قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین را دارد که این ویژگی به دوربین اجازه می‌دهد تا یک فضای عمودی گسترده را پوشش دهد. میزان چرخش قابل انجام برای هر دوربین PTZ متفاوت است، اما معمولاً به حدود ۱۸۰ درجه محدود می‌شود.

زوم کردن:

زوم اپتیکال به صورت فیزیکی لنزهای تجهیزات پان‏ تیلت زوم را تنظیم می‌کند، طول کانون برای زوم به داخل یا بیرون را تغییر می‌دهد. این ویژگی به دوربین اجازه می‌دهد تا کیفیت تصویر را حفظ کند. میزان زوم اپتیکال با اعدادی مانند ۱۸X بیان می‌شود و نشان می‌دهد چقدر دوربین PTZ قابلیت زوم دارد. همچنین، زوم دیجیتال با استفاده از نرم‌افزار عکس را بزرگ می‌کند، اما اغلب باعث کاهش کیفیت تصویر می‌شود و توصیه نمی‌شود.

کاربرد تجهیزات پان‏ تیلت زوم

قابلیت گردش در جهات مختلف:

این دوربین‌ها قابلیت چرخش در جهات مختلف را دارند و معمولاً قادر به بزرگنمایی در یک زاویه خاص هستند.

کنترل دستی یا اتوماتیک:

با توجه به این ویژگی‌ها، حرکت‌های تجهیزات پان‏ تیلت زوم را می‌توان به صورت دستی با استفاده از نرم‌افزار مدیریتی یا joy stick کنترل کرد. همچنین، با استفاده از نرم‌افزار مدیریت، می‌توان آنها را به صورت خودکار نیز کنترل کرد.

امنیت:

توانایی حرکت دادن تجهیزات پان‏ تیلت زوم توسط نیروهای امنیتی، این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا به سرعت به پیشامدهای مشاهده شده توسط سیستم نظارت پاسخ دهند.

ذخیره preset positions:

جابه‌جایی، فوکوس و PTZ که دوربین‌های گردان باید آن‌ها را ذخیره کنند، توسط preset positions انجام می‌شود. این به این معنی است که اپراتور دوربین‌های مداربسته برنامه‌های خاصی را برای مانیتورینگ، بررسی و نظارت بر مکان‌های مختلف که تحت پوشش دوربین‌هاست، به صورت اتوماتیک اجرا می‌کند.

Pan tilt zoom equipment in security
Pan tilt zoom equipment in security

مشخصات تجهیزات پان‏ تیلت زوم

یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی تجهیزات پان‏ تیلت زوم شکل ظاهری آن‌ها است. این دوربین‌ها به شکل گنبدی بوده و اغلب دارای یک پایه برای نصب هستند. در دوربین مداربسته PTZ، قابلیت‌هایی به نام PRESET و Sequence وجود دارند. با تعیین PRESET، می‌توانید یک محل از دید دوربین را در زمان معین مشخص کنید تا دوربین به آن سمت بچرخد. در این فرآیند با تعیین مدت زمان مورد نظر، دوربین بر روی تصویر زوم می‌کند.

Sequence نیز برنامه حرکت دوربین مداربسته است. Preset ها را به گونه‌ای تعریف می‌کنند که به ترتیب در زمان‌های مشخص اجرا شوند و به مجموع این Preset ها، Sequence گفته می‌شود. قابلیت دید در شب در دوربین‌های مداربسته PTZ دارای انواع مختلفی است. برد دید در شب در برخی از دوربین‌های گردان تا یک کیلومتر است.

زاویه دید افقی این دوربین‌ها ۳۶۰ درجه و زاویه دید عمودی آن‌ها ۱۸۰ درجه است. زوم اپتیکال این دوربین‌ها از افت کیفیت تصاویر هنگام زوم جلوگیری می‌کند. هر یک از دوربین‌ها از قدرت زوم مشخصی برخوردار هستند که این ویژگی را با حرف X نشان می‌دهند. به طور مثال، اگر زوم اپتیکال دوربین شما ۱۰X باشد، یعنی دوربین قادر به زوم تصویر تا ۱۰ برابر فاصله واقعی است. کنترل دوربین PTZ از راه دور نیز امکان‌پذیر است. برای کنترل از راه دور این دوربین‌ها می‌توانید از نرم‌افزارهای نصب‌شده بر روی موبایل و لپ‌تاپ استفاده کنید. این نرم‌افزارها به شما امکان می‌دهند تنظیمات زاویه دید، زوم، مدیریت تصاویر و… را انجام دهید.

مطالعه بیشتر: راهنمای انتخاب انواع پایه ها و نگهدارنده های دوربین مداربسته

تنظیمات تجهیزات پان‏ تیلت زوم

برای تنظیمات تجهیزات پان‏ تیلت زوم در دوربین‌های مداربسته، معمولاً به حضور دو نفر نیاز است. یک نفر می‌تواند در زمینه تصویر حضور داشته باشد و شرایط محیطی را مجدداً راه‌اندازی کند، در حالی که نفر دیگر موقعیت و تنظیمات را به جایی که دوربین PTZ زوم می‌کند شکل می‌دهد. اکثر دوربین‌های PTZ این قابلیت را دارند که تا ۱۲۸ تنظیم از پیش تعیین شده را ساماندهی کنند. این تعداد بیشتر از تنظیماتی است که شما تعیین می‌کنید، بنابراین اپراتور می‌تواند فعالیت بیشتری را کنترل کند.

PRESET یا تنظیمات پیش‌فرض، قابلیتی در دوربین‌های مداربسته گردان PTZ است که برای راحتی اپراتور و آسان‌سازی کار با دوربین مداربسته PTZ در نظر گرفته شده است. با استفاده از این قابلیت، کاربر می‌تواند دوربین PTZ را برای عملکردهای مختلفی از جمله زوم کردن، فوکوس کردن، و ثبت تصاویر در نقاط مورد نظر تنظیم کند. PRESET ها توسط کاربر با توجه به شرایط محیطی و ویژگی‌های مکان مورد نظر در دستگاه DVR تعریف می‌شوند. پس از تعریف این حالت‌های پیش‌فرض، دوربین PTZ به طور خودکار به این تنظیمات عمل می‌کند.

PRESET ها معمولاً از تعداد مشخصی برخوردارند که البته این تعداد بیشتر از نیاز اپراتور است. این تنظیمات به شما امکان می‌دهند دوربین PTZ را به صورت زمان‌بندی شده روی مکان‌های مشخص فوکوس کنید و آن را به شما نمایش دهید. این PRESET ها را می‌توان به ترتیب و زمان مشخص به صورت یک Sequence تنظیم کرد. این Sequence در واقع برنامه حرکت دوربین خواهد بود.

به عنوان مثال، می‌توانید PRESET اول را برای درب ورودی و PRESET دوم را برای مشاهده راهرو تعریف کنید. همچنین می‌توانید بازه زمانی ثبت تصاویر در زوایای مختلف محیط را مشخص کنید. برای مثال، PRESET اول را روی ۵ ثانیه و PRESET دوم را روی ۱۵ ثانیه قرار دهید.

دوربین پن تیلت AXIS Pan/Tilt/Zoom Q8615-E
دوربین پن تیلت AXIS Pan/Tilt/Zoom Q8615-E

آوابصیر با ارائه تجهیزات پان‌تیلت زوم، جلوه‌ای جدید از تکنولوژی را معرفی می‌کند!

تجهیزات پان‌تیلت زوم ارائه شده توسط شرکت آوابصیر، یک راهکار پیشرفته و نوآورانه برای تجربه فعالان صنعتی است. این تجهیزات امکان تنظیم زاویه دید 360 درجه را به کاربران می‌دهند، که به آن‌ها امکان مشاهده و کنترل دقیق‌تری از محیط اطراف را می‌بخشد. با استفاده از تکنولوژی پیشرفته پان‌تیلت زوم، کاربران قادر به انجام ماموریت‌های خود با دقت بالا و افزایش بهره‌وری هستند. این تجهیزات با ارائه عملکرد بی‌نظیر، به مشتریان کمک می‌کنند تا در برابر چالش‌های مختلف صنعتی مواجه شوند و به بهبود کارایی و ایمنی فرایندهای خود بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مطالب پر طرفدار

فهرست مطالب