خط ویژه : 77200111-021

آموزش تنظیم لنز دوربین مداربسته

آموزش تنظیم لنز دوربین مداربسته

امروزه دوربین‌ های مدار بسته عنوان یک وسیله حفاظتی و پیشگیری از جرایم در جاهای مختلف بسیار کاربرد پیدا کرده اند. یکی از موارد مهم تنظیم لنز دوربین مداربسته است که بر کیفیت فیلم‌ های گرفته شده و ارسالش به دستگاه ذخیره مرکزی تاثیر مستقیمی دارد.

اگر تنظیم لنز دوربین مداربسته توسط متخصص به خوبی در مکان انجام بگیرد در مواقع ضروری منجر به تشخیص راحت‌ تر افراد ناشناس و مجرمی می‌ شود که به مکان های خصوصی و تجاری نفوذ کرده اند و قصد انجام سرقت را دارند.

فرد متخصص باید بتواند با توجه به شرایط و موقعیت دوربین مواردی مثل ساعت شبانه روز، هوا و غیره را دقیقا در نظر بگیرد، اگر تنظیمات فوکوس و دیافراگم مناسب باشد به طور قطع تصاویر ارسالی به اتاق نظارت از کیفیت مناسبی برخوردار خواهند بود و روی تمرکز نگهبانان تاثیر می گذارد.

چرا تنظیم لنز دوربین مداربسته اهمیت دارد؟

تنظیم لنز دوربین مداربسته بسیار مهم است زیرا به شما امکان می ‌دهد تا تصویر با کیفیت و دقیقی از محیط مورد نظرتان دریافت کنید. در ادامه به برخی از اهمیت‌ های تنظیم لنز دوربین های مداربسته اشاره می‌ کنیم که عبارتند از:

دید دقیق: تنظیم لنز دوربین مداربسته به شما اجازه می‌ دهد تا دید دقیق و واضحی از محیط تحت نظر دوربین داشته باشید. اگر لنز به طور صحیح تنظیم نشود تصاویر کم‌ کیفیتی را دوربین برایتان ارسال می کند و جزئیات مهمی را در صورت برو واقعه یا حادثه از دست می ‌دهید.

پوشش گسترده: ضمنا با تنظیم لنز دوربین مداربسته، می‌ توانید محدوده بزرگی تری از محیط را پوشش دهید و زیر نظر بگیرید. این امر به شما امکان می‌ دهد تا به طور کامل از محیط زیر نظرتان آگاه شوید و نگرانی از بابت امنیت نداشته باشید.

تعداد چهره ها: همچنین تنظیم لنز دوربین مداربسته به شما اجازه می ‌دهد تا تعداد بیشتری از چهره ها را در صحنه دوربین دریافت کنید. این امر برای اماکن عمومی، مکان های پرتردد و محیط هایی که نیاز به شناسایی صحیح افراد دارند، بسیار مهم است و به کار می آید.

فاصله دید: تنظیم لنز دوربین مداربسته به شما اجازه می ‌دهد تا مناسب‌ ترین فاصله دید را دریافت کنید. اگر فاصله دید درست تنظیم نشود، ممکن است لنز دوربین نتواند صحنه را به خوبی دریافت کند و تصاویر مات و با کنتراست کمی را ضبط کند که در صورت نیاز این تصاویر به کار نخواهند آمد.

استفاده از منابع نور: معمولا تنظیم لنز دوربین مداربسته به شما اجازه می ‌دهد تا از منابع نور طبیعی موجود در محیط بتوانید به نحو احسن استفاده کنید. با تنظیم بهینه لنز، می‌ توانید نورهای موجود را اصلاح کرده و تصاویری با وضوح و روشنایی مناسب را بدست آورید.

برای اطلاع از قیمت دوربین شبکه کلیک کنید.

چرا تنظیم لنز دوربین مداربسته اهمیت دارد؟

آموزش تنظیم لنز دوربین مداربسته

دوربین ها برای حفاظت از محیط ها به کار گرفته می شوند، اگر بخواهید بهترین تصویر را به شما ارائه دهند ضرورت دارد تا تنظیم لنز دوربین مداربسته را در دستور کار خود قرار دهید. اگر لنز تنظیم نباشد تصاویر دریافتی در صورت بروز سانحه کارایی لازم را نخواهند داشت.

برای این که در این زمینه هیچ نگرانی ای نداشته باشید بهتر است تنظیم لنز دوربین مداربسته خود را به یک متخصص همه فن حریف بسپارید تا کیفیت تصاویر تضمین شود، قطعا تنظیمات لنز تخصصی است و از پس هر کس بر نخواهد آمد آنها را در شرایط نرمال قرار دهد.

چگونگی تنظیم لنز دوربین مداربسته “فوکوس”

در زمان تنظیم لنز دوربین مداربسته اهمیت دارد که با در نظر گرفتن شرایط نور آن را بر روی فوکوس مناسب قرار دهید، زمانی که سوژه ای وارد محل نصب دوربین می شود اگر فوکوس با توجه به شرایط نور درست تنظیم شده باشد تصاویر اطرافش را مات و بر روی سوژه تمرکز می کند.

اگر نور مناسب نباشد به طور قطع دوربین نمی تواند از این ویژگی به طور مناسب برای شناسایی چهره افراد بهره ببرد، زمانی که نور کم باشد به طور قطع تصاویر مات می شود و نمی تواند این تکنولوژی کارایی خود را به نمایش بگذارد.

فوکوس ربطی به شاید ظرفیت مگاپیکسل دوربین هم داشته باشد، اگر می خواهید تصاویر نرمالی را با استفاده از این تکنولوژی دریافت کنید بهتر است که فاصله کانونی دوربین تنظیم شود تا خود دوربین به صورت اتومات اقدام به شناسایی سوژه ها نماید. نحوه تنظیمات فوکوس عبارت است از:

  1. دوربین را با فاصله مناسب از جسمی که می خواهید رویش فووس کنید قرار دهید.
  2. با استفاده از کلیدهای کنترل نرم‌ افزار مدیریت دوربین، تصویر حاصل از دوربین را بر روی صفحه نمایش عقب و جلو کنید.
  3. هر کجا حس کردید فاصله مناسب است همان جا تنظیمات را فیکس کنید.

تنظیم لنزهای ایریس با فاصله کانونی ثابت

  1. لنز را روی دوربین نصب کنید.
  2. برای تنظیم لنز دوربین مداربسته حلقه فوکوس را روی حالت بی نهایت بگذارید. در بسیاری از مواقع می ‌توان با وجود فاصله تشخیص داد که معمولاً این فاصله هر دو متر می باشد.
  3. لنز آیریس را تا جایی که ممکن است باز کنید. اگر تصویر روی مانیتور زیاد روشن بود، روشنایی محیط را کاهش دهید تا تصویر ارسالی به مانیتور بهبود یابد.
  4. اگر دید خوب و با کنتراست بالایی را در فاصله حداقل ده متری از دوربین مشاهده می‌ کنید، تنظیمات فوکوس دوربین را تا وضوح کامل تصاویر بر روی مانیتور دستکاری کنید.
  5. اگر دوربین دارای قفل فوکوس می باشد تنظیمات فوکوس را در جای مناسب که تشخیص داده اید قفل کنید. همچنین در جریان باشید که همه دوربین‌ ها قفل فوکوس به صورت اختصاصی ندارند.

برای آشنایی با تکنولوژی های جدید در دوربین های شبکه کلیک کنید.

چرا تنظیم لنز دوربین مداربسته اهمیت دارد؟

تنظیم لنز دوربین مداربسته “شاتر”

تنظیم شاتر لنز دوربین مدار بسته ممکن است به شکلهای مختلفی صورت بگیرد، اما در اینجا به برخی اصول و مراحل کلی برای تنظیم آن اشاره خواهم کرد که عبارتند از:

بازکردن فهرست تنظیمات دوربین: در اکثر دوربین ‌های مداربسته یک فهرست تنظیمات مختلف برای کنترل تنظیماتی مانند شاتر وجود دارند. برای دسترسی به فهرست تنظیمات، وارد صفحه منو در دوربین خود شده و به دنبال گزینه تنظیمات شاتر بگردید.

تنظیم حالت شاتر: در برخی دوربین‌ ها، شما می ‌توانید بین حالت‌ های “اتوماتیک” و “دستی” برای شاتر انتخاب کنید. اگر در این زمینه تخصص ندارید بهتر است بر روی حالت اتومات قرار دهید.

تنظیم سرعت شاتر: سرعت شاتر به میزان زمانی که شاتر دوربین باز است و دوربین نور را به داخل حسگر راهنمایی می ‌کند. این سرعت به واحد “ثانیه” اندازه گیری می ‌شود و می‌توانید آن را تغییر دهید. در حالت “اتوماتیک”، دوربین به طور خودکار سرعت شاتر را تغییر می ‌دهد. در حالت “دستی”، شما می‌ توانید سرعت شاتر را تنظیم کنید.

تنظیم سانتیمتر شتاب یا ایسو: این تنظیم باعث تغییر حساسیت حسگر تصویر در برابر نور خواهد شد. مقداری از حساسیت  در انتخاب این بخش کمک می کند تا در نورهای ضعیف عکس و فیلم با کیفیت تری گرفته شود.

هنگام تنظیم لنز دوربین مداربسته، پیشنهاد می‌ کنیم درباره نورپردازی و شرایط محیطی خود مطالعه کنید تا بتوانید از این تنظیمات درست بهره ببرید و تصاویر با کیفیتی دریافت کنید.

تنظیم لنز دوربین مداربسته “دیافراگم”

تنظیم دیافراگم لنز در دوربین مداربسته می تواند بهترین نتیجه را برای دریافت تصاویر متحرک و ثابت به همراه داشته باشد. دیافراگم لنز یکی از عوامل مهمی است که تصاویر دریافتی لنز را تحت تاثیر قرار می دهد. در حقیقت دیافراگم کنترل کننده ای است که تعیین می کند چقدر از نور فضا لنز عبور کند.

اکثر دوربین های حرفه ای مدار بسته این قابلیت را دارند که کاربر بتواند دیافراگم را به صورت دستی تنظیم کند. برای این کار از منوی تنظیمات دوربین استفاده می شود. بعضی از انواع دوربین های بیرونی نیز دارای حلقه دستی برای تنظیم دیافراگم نیز هستند.

مقدار دیافراگم لنز با استفاده از شماره های اف استوپ مشخص می شود. عدد اف استوپ کوچک تر نشان دهنده دیافراگم بازتر و عدد اف استوپ بزرگ تر نشان دهنده دیافراگم بسته تر است، افراد متخصص با توجه به وضعیت نور معمولا آن را تنظیم می کنند.

معمولا در عکاسی برای جلوگیری از حرکت نور در تصویر از دیافراگم بسته تر استفاده می کنند. اما در مواقعی که نیاز به استفاده از حداکثر نور وارد شده باشد برای عکسبرداری در محیط های کم نور، اتلاف نور اتفاق می افتد و دیافراگم به صورت کاملا باز تنظیم می شود.

برای تنظیم لنز دوربین مداربسته، شما باید دسترسی به منوی تنظیمات دیافراگم دوربین داشته باشید و به آنجا بروید تا دیافراگم را به دلخواه باز یا بسته کنید. توجه داشته باشید که بسته به محیط عکاسی و نوردهی باید دیافراگم را تنظیم کنید تا تصاویر خوبی دریافت نمایید.

 

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آوابصیر با سال ها تجربه در زمینه تنظیم و نصب دوربین مداربسته آمادگی دارد تا خدماتش را به شما مشتریان عزیز ارائه نماید، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn