خط ویژه : 77200111-021

فیبر نوری چیست؟ انواع فیبر نوری و کاربردهای آن آوابصیر

فیبر نوری چیست؟ انواع فیبر نوری و کاربردهای آن

مقدمه

امروزه از فیبر نوری به علت مزایای زیادی که دارد در بسیاری از جاها جهت انتقال داده استفاده می شود، هنوز متخصصان روش جایگزینی پیدا نکرده اند که سرعت انتقالش تا این حد بالا باشد و در عین حال صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد و بتوان آن را به صورت عمومی مورد استفاده قرار داد.

این کابل ها برای انتقال داده در خطوط اینترنتی، انتقال امواج تلویزیونی، انتقال تصاویر دوربین های مداربسته و غیره مورد استفاده قرار می گیرند، سرعت بالای انها موجب شده است تا میزان استفاده شان در جواع مختلف افزایش یابد و مورد توجه قرار بگیرد.

در ادامه برای این که بیشتر با فیبر نوری آشنایی پیدا کنید ابتدا آن را تعریف کرده و اجزایش را می گوییم، سپس نحوه کارکردش را توضیح داده و در ادامه انواعش را نام می بریم و معرفی می کنیم تا شما خواننده عزیز و گرامی در مورد آنها آگاهی بیشتری پیدا کنید.

 

کابل فیبر نوری چیست؟

این کابل از رشته های باریک و بلند شیشه درست شده است که توسط یک عایق محکم محافظت می شود، الیاف نوری توانایی این را دارند که نور را با سرعت از یک جا به جای دیگر منتقل نمایند و موجب ارتباطات رادیویی شوند.

این کابل ها به علت نوع ساختاری که دارند اطلاعات و داده ها را در کم ترین زمان ممکن در مسافت های طولانی از یک نقطه به نقطه دیگر می فرستند، به علت همین سرعت بالایی که دارند امروزه در بسیاری از خطوط تلفن و داده های اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرند.

ساختار سیم های فیبر نوری به گونه ای است که به نازکی موی انسان می باشند و چون سریع تر از سیم های مسی توانایی انتقال داده دارند برای خطوط ارتباطی ای مثل تلویزیون، رادیو و ارتباطات دیجیتال و غیره مناسب هستند.

اجزای داخلی فیبر نوری چیست؟

این فیبرها به صورت یک هسته و یک لایه محافظ درست می شوند تا هماهنگی این دو قسمت موجب کیفیت بیشترشان شود و عملکرد مناسب تری برای انتقال داده داشته باشند، معمولا جنس روکش لایه رویی آنها از پلیمر لایه ای آکریلات یا پلی آمید می باشد که در مقابل ضربات مقاومت بالایی دارد و می تواند از هسته اصلی محافظت نماید تا در فیبر نوری انتقال داده ها با افت کیفیت مواجه نشود.

معمولا قطر هسته و پوسته این کابل ها با هم دیگر 125 میکرون می باشد که یک پوسته چند لایه پلاستیکی آنها را در برابر ضربات فیزیکی، رطوبت و غیره به خوبی حافظت می نماید، هسته که لایه داخلی می باشد از شیشه خالص است، همچنین بازتابنده بودن بعضی از این کابل ها موجب می شود تا هزینه های تولید شان به شدت کاهش پیدا کند و صرفه اقتصادی بالایی داشته باشند.

برای آگاهی از انواع مختلف دوربین شبکه حتما روی لینک بزنید.

فیبر نوری چیست؟ انواع فیبر نوری و کاربردهای آن

نحوه کارکرد فیبر نوری:

فیبر نوری یک نوع کابل ارتباطی است که برای انتقال اطلاعات با سرعت بالا استفاده می شود. این کابل شامل یک یا چند الیاف نوری است که اطلاعات به صورت نوری از منبع به مقصد در سریع ترین زمان ممکن منتقل می شود.

الیاف نوری از ماده شیشه یا پلاستیک ساخته شده اند و قادر به هدایت سریع نور از نقطه ای به نقطه دیگر هستند. الیاف نوری در داخل محیط پلاستیکی پراکنده شده ای به صورت تک یا چند وضعیته قرار دارند که نور را از یک سر به سر دیگر کابل می توانند منتقل کنند. کارکرد کابل نوری به شکل زیر است که خواهید خواند.

تولید نور:

ابتدا در یک سر کابل فیبر نوری یک منبع نوری قرار دارد، معمولاً یک لیزر یا یک دیود نوری این پالس های نوری را با فرکانس های بسیار بالا تولید می کند.

ورود نور به الیاف نوری:

معمولا پالس های نوری توسط رابطه به الیاف نوری وارد می شوند. رابط ها به شکل یک سوکت هستند که انتهای الیاف را در بر می گیرند و از آنجا نور را به داخل الیاف هدایت کرده و می فرستند.

انتقال نور:

نوری که وارد الیاف نوری می شود به صورت تکراری در طول کابل حرکت می کند. این الیاف با استفاده از لایه های محافظ مقاوم در برابر خطرات فیزیکی مانند عوامل جوی، فشار و حرارت، حفاظت می شوند تا خدشه ای به انتقال نور وارد نشود.

دریافت نور در طرف مقصد:

در سر کابل دیگر، یک دیتکتور نوری قرار دارد که نور را تشخیص می دهد و آن را به اطلاعات الکتریکی تبدیل می کند. سپس این اطلاعات الکتریکی به ابزارها و تجهیزات که از اطلاعات مبنی بر نور استفاده می کنند منتقل می گردد.

کابل فیبر نوری به دلیل قدرت پالس های نوری زیاد، سرعت بالای انتقال، پهنای باند زیاد و مقاومت بالا در برابر نویز به عنوان روشی موثر برای انتقال داده مورد استفاده قرار می گیرد که روشی مناسب برای انتقال داده های حجیم در مسافت های طولانی محسوب می شود.

توصیه می کنم حتما به مقاله ی تفاوت دوربین مدار بسته تحت شبکه با دوربین آنالوگ، در چیست؟ سر بزنید.

معرفی انواع کابل های فیبر نوری:

کابل نوری با توجه به کاربرد و نوع استفاده در جاهای مختلف انواع و اقسام گوناگونی دارد که هر نوع از آن باید در جای خود مورد استفاده قرار بگیرد تا انتقال داده با کیفیت بالا ممکن شود. بعضی از انواع این کابل ها عبارتند از:

کابل فیبر نوری تک مد:

این نوع کابل برای ارسال سیگنال‌ های نوری از یک نقطه به نقاط دیگری مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این کابل دارای هسته بسیار کوچکی است که نور را با زاویه کوتاه ارسال می ‌کند. این خاصیت باعث می‌ شود که کابل قدرت انتقال بالاتر در مسافت بیشتری را پشتیبانی نماید.

فیبر نوری چیست؟ انواع فیبر نوری و کاربردهای آن آوابصیر

کابل فیبر نوری چند مد:

در این نوع کابل، نور به صورت پراکنده‌ انتقال داده می ‌شود. کابل چند مد دارای هسته بزرگی می باشد که به نور اجازه می ‌دهد در زاویه‌ های بیشتری انعکاس پیدا کند. این میزیت کمک می کند تا مسافت انتقال کمتر و با سرعت کمتری نسبت به کابل تک مد باشد.

کابل فیبر نوری تنگستن:

این نوع کابل نوری برای کاربردهای ویژه در جاهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. کابل نوری تنگستن دارای هسته‌ داخلی از تنگستن می باشد که برای کاربردهایی مانند لیزرهایی با نیرویی بالا استفاده می ‌شود.

کابل فیبر نوری تقسیم‌ کننده:

این نوع کابل برای تقسیم کردن سیگنال‌ های نوری به چندین قسمت در یک مسیر طولانی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. کابل نوری تقسیم‌ کننده با استفاده از اجزای اپتیکی مانند کوپلرها ویژگی تقسیم کردن سیگنال را دارا می ‌باشد که موجب می شود چند دستگاه هم زمان بتوانند از آن بهره ببرند.

کابل فیبر نوری مقاوم در برابر حرارت:

این نوع کابل برای کاربرد در جاهایی که دما بالا می باشد مناسب است. این کابل‌ ها دارای پوشش‌ های باکیفیت از مواد خاصی هستند که مقاومت حرارتی بالای آنها کمک می کند تا بتوانند داده را به دستگاه ها در اسرع وقت انتقال دهند و شرایط مناسب را برای فعالیت دستگاه ها فراهم کنند.

 

همان طور که در این مقاله دیدید و دانستید فیبر نوری امکان انتقال داده را با سرعت بسیار بالا دارد و می تواند به بسیاری از دستگاه ها کمک کند، به خصوص بهره بردن از آنها کمک خواهد کرد شرکت هایی که اقدام به نصب دوربین های با کیفیت در فضای داخلی خود کرده اند بتوانند در اتاق اپراتور بر روی مانیتور به تصاویر مناسب و بدون قطعی دسترسی داشته باشند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت آوا بصیر با سال ها تجربه در زمینه نصب سیستم های دوربین مدار بسته آمادگی دارد تا خدمات خود را به شما مشتریان عزیز ارائه نماید، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

مطالب پر طرفدار

فهرست مطالب